Första dagen i Chile

Herreguuuuud... Vart ska man börja?! Nu är jag och Rachel framme i Santiago efter 24 timmars resa. Fyfan vad jobbig resa det var. Inte mycket som gick som det skulle men nu är vi äntligen här. Det började redan på Arlanda, vi var där 3 tim innan planet skulle lyfta ändå blev det stress! Efter att ha stått i kön för incheckning i säkert 40 min blir vi tillsagda att gå ur kön när vi kommit fram för att vi måste betala övervikten INNAN vi checkar inte, hahaha komik på hög nivå! Jaaja det var bara att göra det..  Sen var det bara till att gå fort till gaten för att gå ombord. Väl framme vid disken råkar flygvärdinnan riva fel biljett och river den från Madrid till Santiago oooj oj... Jag blev skitnojjig men det gick bra sen i Madrid ändå :)
I Madrid väntade vi ca 6 tim på flyget till Santiago, det var lite försenat.. När vi kom fram till Santiago och skulle igenom tullen har Rachel lagt över lita av hennes bagage i min väska för att jämna ut vikten. Hon hade lagt ner bulgur, bakpulver och kexchoklad. Vad händer då om inte den chilenska polisen säger att det är olagligt att ta in "plantor" till Chile, då menade de Bulguren hahaha, sluuuta nu! Kan vi ha mer oflyt..  Det slutade med att vi fick sitta inne på kontoret i nästan 2 tim och slapp till slut betala 2500 kr i böter..
Ääääntligen på väg därifrån för att gå till vår bokade taxi blir vi haffade av fel taxichaufför och förda någon annanstans. En misstänksam polis följer efter och frågar om vi vill ha taxi, han såg nog att vi såg lite vilsna ut. Jag berättar på min knaggliga spanska att vi redan har betalat taxi och att vi vill till Transvips taxibilar. Han drar oss därifrån och säger till oss att hålla ögonen öppna och inte låta oss luras igen av en sådan taxichaufför igen som utger sig för att vara den vi letade efter..

Nu är vi ca 4 tim försenade till mötet med hyrasvärden. När vi kommer fram till huset där jag ska bo och står i receptionen och frågar efter mina nycklar säger han att de inte ger ut som om inte hyresvärden är på plats, och just nu så jobbar han .. hahah åååhhhh!! Vi ringde honom och tillslut kom hans fru med nycklarna :) Det är verkligen en jääääätteeeeefin lägenhet :)
En sak är ju sjukt och det är att chilenska är ju ett heeeeelt annat språk än den spanskan jag kan. De låter som halva ord och massa mummel . Vad fan säger människorna? Haha.. Jag och Rachel har stått mest hela dagen som två frågetecken och gissat oss fram till vad folk säger till oss. Och är det något fel på oss? Jag vet inte, men folk skrattar åt oss utan att vi knappt öppnat munnen och när man frågar om hjälp blir vi ignorerade av gamla tanter hahaha..
Hm staden då.. Den är stor! Väldigt stor, ganska smutsig, mycket klotter.. Jag kan inte säga att jag stormtrivs såhär första dagen :/ Det är jättekallt och jag tänker på er i Sverige som inte behöver gå omkring i kofta, strumpor, skor, skinnjacka och stor halsduk.. Jag frågade när värmen skulle komma och jag fick till svar "es una mierda hasta deciembre" haha det var ju kuuul att höra :P
Nu är jag ensam hemma, Rachel har åkt och överraskat hennes kille som bor här i Santiago. Han är från Mexico och pluggar på samma skola som vi ska börja på. Hoppas det går bra för henne nu, för det var nämligen 1 år sedan de träffades sist, hur sjukt är inte det!?! Imorgon ska jag bli presenterad för lite mexikanare ;)
Det var min första dag här i Chile, jag vill att det ska bli kväll här så att jag kan gå och lägga mig och vakna till en ny dag imorgon. Idag har varit så rörigt och jag är helt slut i huvudet av allting. Men jag känner på mig att det kommer bli en bra tid här trots allt :)
Puss!

Kommentarer
Postat av: lina

helt vilt o läsa om dina sista dagar o din första dag i chile, som att färdas tillbaka två år i tiden till mig o gosia i santiago. o guuud ja minns hur de va o höra chilenare prata för första gången, my god de e rena grekiskan MEN du kommer vänja dig, du som e så duktig. all lycka till jossan, ska följa dig här, glädjer mig till det!



jag har btw bokat mallis nu o drar dit den 9e augusti! ska se till o öppna spanskaböckerna o pröva o repetera lite..hihi. njut tiden nu, som fan!!! du kommer ha de underbart ;) stor puss från norge o mej!<3

2011-06-18 @ 02:10:48
URL: http://yiayia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0