Första dagen i skolan!

Idag var min första dag på spanska kursen och ååååh vad jag tycker om det :) Vi började kl 9 imorse då vi mötte de andra studenterna i kafeterian i skolan, sedan blev vi hämtade av rektorn på skolann, Rene Lara. En liten tjock man, huuuuur gullig som helst :) Och våra lärare Margot och Patricia. Det var två tjejer från Danmark som hade gått kursen innan oss som var med den första halvtimmen och höll ett föredrag om kursen och allmänt om skolan och deras upplevelser i Chile. De berättade vart man skulle gå ut, gav drinktips, förklarade olika chilenska ord som återkommer hela tiden.
Efter det fick vi göra ett grammatiktest för att se vilken nivå vi låg på. Sen hade vi rast i 1 timme. Alla började prata med varandra och vi gick till ett Colombianskt café och åt lite frukost. Därefter fortsatte lektionen med muntligt test för att se hur mycket vi kunde prata och hur mycket vi förstod. Vi fick gå fram två och två (lärarna valde ut oss beroende på hur vi hade klarat gramatiktestet) Vi fick sitta framme vid katedern och lärarna "intervjuade oss". De frågade varför vi hade valt Chile, vad våra framtidsplaner var, vart vi kom ifrån, om vi hade träffat chilenare innan osv. Det var huuur kul som helst, jag ville inte att intervjun skulle ta slut :D
Därefter höll lärarna ett föredrag om Chile, olika chilenska danser, och olika platser de sa att vi måste besöka. De berättade att vi ska åka till Valparaiso med klassen nästa vecka och en dag ska vi även åka till ett ställe utanför Santiago som är det mest stjänklarasteställe i hela Chile!! Innan dagens slut 13.30 fick vi reda på vilka grupper vi skulle hamna i. Alla (15 personer) förutom 4 st som kunde mindre spanska hamnade i morgonegruppen, 8.30-13.30 :) De andra fyra kommer gå mellan 14-19.
Univesidad Mayor i Manuel montt
Efter skolan gick vi till en mexiansk restaurang och åt Borritos :D Vi berättade om oss själva, drack lite vin och lärde känna varandra. Vi var 5 tjejer och 4 killar. Alla är hur sköna som helst!! :) De kommer ifrån Tyskland, Norge, Frankrike, USA, Brasilien och Finland. Efter maten åkte vi till Plaza de Armas, vissa frös och köpte vantar, mössa och sånt :) Efter att gått runt där ett tag tog vi metron till Bellavista och satte oss på en bar och drack Pisco sour :D ÄÄÄÄNTLIGEN börjar det likna något! På barerna i Bellavista kostar 1 liter öl ca 20 kr! :D
Det här har varit den absolut bästa dagen!!!!! Jag trivs så bra med dom jag går i samma klass som!! Jag har till och med blivit frågad om jag vill följa med till Argentina nästa månad för att se en fotbollsmatch :D Skulle vara sjuuukt kul.
En fransk tjej som heter Marion bor jättenära mig, ca 1 min från mitt hus. Efter att ha varit i Bellavista gick vi hem tillsammans. Jag följde med henne hem för att se hennes lägenhet. Hon kom till Chile imorse. FYFAN säger jag bara. Stackars tjej. Hennes hus var ett råttbo, RAKT AV ett råttbo!!!! Inga överdrifter. Det var så äckligt och smutsigt. De bor 11 studenter i ett hus. Huset e helt sjukt, ser typ precis ut som pippis hus.. Jag skulle aldrig kunna bo där. Deras varmvatten fungerar inte heller :( Så jag sa åt henne att komma hem till mig och duscha. Nu sitter vi här i min soffa, har precis ätit varsin empanada och kollar på tv :)
Imorgon är det onsdag, vilket betyder MIERCOLES PO!! Fiestaaaa!!! :D Alla i klassen ska komma hem till mig innan vi ska ut :) Ska bli så hiiiimla kul!!!
Jag är så glad glad glad :) Nu känner jag hur jag börjar trivas!
Sovgott Sverige <3

Kommentarer
Postat av: pappa

Jossan, vad roligt det låter. Vi håller tummarna att det förblir och att Du träffar sköna kamrater.



pappa, mamma och Jacob från soligt Visby

2011-06-29 @ 21:52:19
Postat av: cecilia

Åh vad kul det låter!! :D Du hade nog riktig tur (som du alltid har) med din lägenhet. Måste vara alla dina armband;)

2011-06-30 @ 11:26:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0