Que significa....

Satt precis och höll på med min läxa :P som ett litet barn. Vi fick några chilenska uttryck som vi skulle fråga chilenare på gatan vad de betydde.
1. Andar pato
2. Hacer una vaca
3. Hacer perro muerto
4. Andar con los monos
5. Andar con la mona
Jag har ju världens flyyyyt. Det ringde nyss från receptionen och sa att det stod en kille som skulle till min lägenhet för att måla taket i badrummet och fixa en av toaletterna som rinner. Självklart frågade jag honom :)
Svåra utryck, verkligen ingenting man kan veta om man inte är chilenare, för det går inte att översätta ordagrant från spanska till svenska.
1. Att man är pank
2. Man går ihop med pengar och köper något
3. Man smiter ifrån notan
4. Man är på dåligt humör och är arg för allting
5. Man är bakis
Nu har han hjälpt mig klart med min läxa, nu ska han få måla mitt badrum haha :D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0