La Serena 28-1 november

Resan till La Serena var väl sådär måste jag säga. Kommer ni ihåg att jg önskade bra väder? Riktigt så blev det ju inte, och resten av resan var mest en besvikelse faktiskt. Vi kom fram till La Serena vid 7 tiden på kvällen, chechade in på vårt hostel som var hur mysigt och fint som helst. Väldigt hemtrevligt.
Såhär såg det ut
Utanför vårt rum
Innergården
Det första vi gjorde var att boka in oss på turer, Mamalucca (astrologi) titta på stjärnos på jordens mest stjärnklaraste plats! Och La isla damas (pingvin, säl och delfin tur och ö). Dagen efter bestämde vi oss för att stanna i La serena och gå till stranden och bara njuta och kvällen åka till stjärnturen. Förväntansfulla gick vi ut och åt middag och sen kom tillbaka till hostlet. Eftersom jag gick på penicilin tog vi det lugnt och gick inte ut.
Morgonen därpå vaknade vi upp till världens blåst och grått. Fan tänkt vi, vi ville ju till stranden!! Vad ska vi då göra? :/ Men härade som vi är gick vi till stranden ändå, mn stannade max 10 min och efter dom 10 minuterna hade jag sand i ögonen, öronen, året och näsan och jag kan ju säga att jag njöt inte av att ligga på stranden fuullt påklädd haha :P
Vi bestämde oss för att gå längs stranden. Det sprack upp och blev solgit men fortfarande blåsigt! Vi gick och gick och gick, över 2 tim!! Vi hittade inte hem hahah.. Tillslut kom vi till hostelet och då var det så varmt och vindstilla så jag somnade i en stolstol utanför rummet. Endast 30 min, men det fick jag ångra hahaha. Jag blev röd som en kräfta!!!! Jag har flagnat över heeela ansiktet, speciellt näsan och sett ut som ett mongo nu i 1 vecka! Nu har det börjat gå över :) När kvällen kom giick vi och väntade på att bussen skulle hämta oss kl 7. Men nej den kom aldrig. Tillslut frågade vi vart den var och vi fick höra att vi inte var inbokade på någon tur!!! Men det var vi ju visst!!! Och ingen tur imorgon heller för den delen :/ Killen i rceptionen igår hade gjort fel. Hon fickade och trixade och tillslut fixade det sig, bussen kom och hämtade oss och vi åkte iväg, högt up i bergen ca 1,5 timme bort. Det var magiskt! Vi gick upp i ett högt torn, med speciella stetoskop och hade en guide som berättade allt för oss, zoomade in och visade olika stjärnor. Han zoomade in månen så mycket att man kunde se varend liten krater! Jättehäftigt faktiskt
Man ser inte bra å denna bild, men det var så otrolgit stjärnklart!! Man kunde se allt och det kändes så nära.
Turen var slut 00.30 och vi åkte bussen hem till hostelet! Dagen därpå skulle vi bli hämtade av en buss kl 8.00 för at åka till Pingvinön. Tror ni det blev så? Nej det är ju Chile vi pratatde om, mest oorganiserade landet ever. Vi stod klara att åka kl 8.00 men ingen buss kom,det hade blivit överboknig :/ Vi väntade 1 tim, sen kom busen tillslut men en väääldigt sur och ilsken liten guide som prtade i sin mobil hela tiden och ursäktade sig till de övriga hostleen för at de inte kunde komma o hämta deras gäster för det inte fanns plats i bussen som de hade lovat. 2 tim senare anlände vi till piren där vi skulle åka båt ut till pingvinera, delfinerna och sälarna. Tror ni att det fans en båt till oss? NEJ! Vår guide säger åt oss att vänta 10 min, han lovar att fixa det, 10 min går, 30 min går, tillslut har en timme gått!! Han samlar gruppen och säger såhär "Ni kan inte skylla på mig, men det finns inga båtar. Jag har inte gjort något fel så det är inte mitt problem". Alla ba WHAAAT?!! och det va riktit dålig stämning och den lilla ilskna guiden fortsatte att försvara sig.. Tillslsut sa han "jag bjuder på lunchen, ni behöver inte betala, sen åker vi tillbaka igen, för vi kommer inte få någon båt. Tyvärr, men det gör väl inget, ni förlorar inget på det eftersom ni inte behöver betala lunchen" ÖHHH jo, en hel dag vi hade kunnat gjort något annat pucko!!..
Hela tiden tänkte jag på pappa, han hade varit helt galen, men å andra sidan hade han nog aldrig åkt på en grupptur sådär.. han har inget tålamod och det har inte jag heller, mer mer än pappa och det har verkligen sats på spel min tid i Chile haha :) Hur som helst, vi gick och åt. Han kommer tillbaka efter 1 tim och säger stolt att han fixat en båt.. Nästan som att han vill att vi ska bocka och buga för att vi får en båt, något som är en sjävklarhet. Vid det här laget ville jag inte ens åka längre, kl var 3, vi skulle ha åkt kl 11!!! Det var kallt, mulet och blåsigt och duggade... Men vi åkte.
Hamnen

Pingvinerna :)
Vi såg delfiner också hoppa i vattnet. Eter 1 timmes båttur som har varit såååå kall och blöt kommer vi till Isla de damas. En jäääätevacker ö men hus fin natursom helst. Båten stannade och vi klev av för att titta runt i 1 tim. Hade det varit varm och soligt hade det varit ett paradis
Väl tillbaka i La Serena gick vi ut för att äta middag. På väägen hem gick vi på en rätt stor gata. I La Serena håller de på att spara energi så allagatulampor var släkta. Vi mötte två killar på vägen, dom gick åt ett håll och vi åt det motsatta. efter 5 min ser jag att de går efter oss, ca 100 meter bakom. Konstigt tänkte jag men fortsatte gå, kollar bak igen och de är nära, ca 20 meter bakom. Jag säger till Sarah att de är skumma och att vi borde gå över vägen. Vi korsar mittenallén och kommer till andra sidan vägen. Killarna fortsätter gå, snabbt men kollar bak hela tiden. Vi saktar däremot ner. Tog mobilen och stoppade den i bh:n, mitt kort och ID i skon och lämnade endast 50 kr i plånboken OM något skulle hända. Vi fortsatte gå och ser hur killarna korsar vägen och gå nu på mittenallen.. Det är mörkt och plötslgit ser vi dom inte längre. Vi börjar bli rädda.. Vi fortsätter att gå.. Sedan ser vi dom sitta på en bänk och titta på oss, när vi går förbi dom på andra sidan vägen ställer de sig upp, en går bakom oss och sen andra springer fram och korsar vägen och får framför oss.. Hjälp!! Vi börjar springa, in på en restaurang som låg i närheten där vi ber dem ringa en taxi åt oss..
Dagen efter är det dags att åka hem till "trygga" Santiago :) När vi går till bussterminalen ser vi samma killlar sitta utanfor och vänta. Jag lovar er att de väntar på lätta offer att råna när de kommer av bussen, med plånböckerna fulla med pengar, mobiler, ipods, kameror.. allt! Såklart var vår buss försenas, ca 1,5 timme.. Men tillslut kom vi fram till Santiago, ca 8 tim senare. Och jag är alltid lika glad över att vara hemma :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0