Oroligt i Santiago

.. det börjar nog bli på snäppet farligt. Eller inte för mig, jag är jag är inte där det händer, jag håller mig hemma dom dagarna. Men jag bor på Vicuna Mackenna, en väldigt central stor gata. igår hörde jag skott..
Jag tror det här visas på nyheterna hemma i Europa, om allt som händer i Santiago och i Chile. Eller? Det här kommer bli en del av Chiles historia.. Demonstrationer och protester för att utbildnong ska vara gratis och en möjlighet för alla. Okej för att man kämpar för något men att börja förstöra staden och attackera poliserna och kyrkor, affärer och allt möjigt, då går det för långt. Visst, utbildningen här i Chile är dyr, för att ha råd att sätta sina barn på Universitet måste man ha pengar, men att förstöra staden hjälper inte!! De förstör för flera miljoner pesos! Tänk så många som hade kunnat få en utbildning för dom pengarna.
Jag blev tillfrågad om jag ville ställa upp i en intervju på tv, där jag skulle vara med i en debatt och prata om hur utildningen är i Sverige och att dom borde införa samma system i Chile. Jag tackade nej!
Oroligheterna i Chile har trappats upp. Vissa dagar värre än andra. De har bränt kyrkor, slagit sönder trafikljus, anlägger bränder på gatorna, kastar stenar och massa anat och polisen svarar med att spruta ut vatten och gas!
De dagar när det är som värst blir vi rådda till att inte komma till skolan om det är demnstrationer nära ens hem.

Kommentarer
Postat av: Mamma

Stackars hundarna!!!

2011-10-23 @ 21:46:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0