Atacama - dag 1

Carolina och Javi kom och hämtade mig 04.30 och körde mig och Satu till flygplatsen :) Där mötte vi upp gruppen, vi var 21 st och jag kände inte igen en enda person. Det var inte någon som pluggade på Universidad Mayor. Aaaanyway, vi satte oss på planet och 2 tim senare landade vi i Calama, en stad utanför San Pedro de Atacama där vi skulle bo. Hahha, sand sand sand överallt. Min första tanke var att det såg ut som en krigszon!
Atacama ligger ca 3000 meter i altitud. Detta plus min förkyldning gjorde det väldigt svårt att andas.. Jag bokstavligen talat kippade fram luft. Jobbigast var det på nätterna, det var så dammigt och när jag låg ner i sängen  fick jag hostattacker varannan minut. Så blev jag så stressad över att jag störde som jag sov med att jag hostade ännu mer :( Det var jobbigt.. Har aldrig blött näsblod i hela mitt liv, men började blöda där borta, berodde på höjden!
Vår by till krigszon haha
Vi lämnade våra grejer på hostelet som för överigt var väldigt mysigt!!! Sen hade vi "ledigt" fram till kl 16.00. Jag och Satu gick ner till lilla byn och orienterade oss :)
På vägen
Såhär såg byn ut


Sen gick vi till byns kyrka :) Den skulle mamma ha gillat. En gammal gammal kyrka, jättefin innuti.

I San Pedro fann det en jättemysig marknad som var öpen varje dag :) Dit gick vi.. Jag hittade en fin plånbok i vitt mockaskin med en bild på kyrkan som det står San Pedro de Atacama på. Den köpte jag, 2500 pesos! Yeeii.
Nu var vi hungriga. Det fanns huuuur många restauranger som helst.. Och billigt, förrätt, huvudrätt och efterrätt för ca 3000 pesos!!! (40 kr) Vi gick till en typisk chilensk restaurang.. Mysigt! Älskar sånna ställen när jag är utomlands, vill inte gå till några fina ställen, vill att det ska vara så chilenskt som möjligt!
I priset vi hade betalat för hostelet ingick även att hyra cyklar. Så efter lunchen gick vi till cykelstället och hämtade ut två cyklar, sen gav vi oss ut på en upptäcksfärd :).. Satu ville cykla till stadens enda för att se vad som fanns. Men sjävklart fanns det bara öknen :D
Byns ände :D


Nu var det dags att återvända till hostelet där vi skulle bli upphämtade av vår chaufför för att åka till Valle de la muerte och valle de la luna! Det var så OTROLIGT vackert där. Jag har aldrig sett så fin natur som jag såg där.. Det är svårt att förklara, det går inte besrkiva med ord. Och bilderna visar verkligen inte det jag såg med mina egna ögon. Valle de la muerte var en stooor öknen, berg överallt och dalar och stora hål rätt ner i marken. Orkar inte lägga upp så många bilder här, ni får se dom på facebook istället :)
Efter detta fortsatte vi med vår chaufför till Valle de la luna. Det var en annan del av öknen. Vi gick uppe på et berg, såg solen gå ner över öknen. Så vackert!!!
Det var slutet på dag 1! När vi kom hem till hostelet var jag död! Jag hade feber och kunde knappt andas och var förkyld och allt mankan tänka sig. Vi skulle ha grillsfest och välkomstfest men jag var tvungen att gå och lägga mig :(

Kommentarer
Postat av: Mamma

Det var roligt att läsa hur det var där i öknen.

Det såg ut lite som ett månlandskap. Men det var synd att du var så dålig, jag tyckte riktigt synd om dig.

2011-09-14 @ 22:11:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0